fredag 7 september 2007

Khartoum



Framme! :) Hade inte den bästa starten på min resa - ingen kom och plockade upp mig på flygplatsen och ingen hotellrum var bokat åt mig... Men, det ordnade sig ändå tack vare en trevlig dansk som hjälpte mig till rätta. Här i Khartoum känner jag mig ganska liten, i alla fall när jag är på UNHCRs kontor här. Mycket människor och så mycket säkerhetsprocudurer hela tiden. Som tur är kommer jag att åka till Showak redan på söndag, mycket tidigare är jag trodde! Det ska bli jätteskönt att få komma till rätta och börja arbeta.



Idag är det fredag och helgdag här nere, därför stannar jag mest inne idag på det guesthouse jag bor på. Här finns internet och AC - ganska skönt! Ute är det 40 grader och dammigt... Imorgon tänkte jag att jag skulle proviantera så jag klarar mig om det inte finns så mycket att få tag på i Showak.


Ban Ki Moon, FNs generalsekreterare, är i Sudan nu - men det närmsta jag såg av honom var hans långa bilkonvoj flankerad av militärer med massa vapen. Överlag är det mycket vapen här, tydligen är alla FNkontor i Sudan under terroristhot, vad nu det innebär. Igår åkte jag med några från IAS (den organisationen jag åkte till Sudan med förra gången och de jag bor hos nu) till en stor marknad i Khartoum. Det var en upplevelse! Sjukt mycket folk och lika mycket damm! Men, vi fick i alla fall handlar det vi kom för, SIM-kort till min mobil! Så, nu har jag alltså ett sudanesiskt nummer: hör gärna av er! +249 918 459 102


Vi hörs snart!



Kram Maria

Inga kommentarer: