tisdag 23 oktober 2007

Formaliteter och icke-existerande listor...

Samma dag som bröllopet var jag även i Kilo 26, denna gången för att se om en contractor (vad blir det på svenska? entreprenör?) kan leverera det vi vill av honom. Mitt jobb var alltså att ta med mannen till de nybyggda hyddorna i lägret och fråga om han kan bygga 50 stycken avi likvärdig kvalitet. Det kändes väldigt mycket som en ren formalitet: han hade gett det lägsta budet under budgivningen för kontraktet på 50 hyddor och risken att han skulle tacka nej till de pengarna kändes väldigt liten... Han hade säkert sagt ja även om vi åkt för att titta på Turning Torso! Alltså, ren formalitet. Entreprenören som byggt de första 50 hyddorna (de som vi åkte för att titta på - se bilderna) hade ett högre bud och fick således inte kontraktet.




Jag fick även chansen att diskutera med COR (de som driver alla lägren på mer eller mindre bra sätt) om listor jag efterfrågat i 2 veckor. De lovade mig då att tillsammans med elders committee skriva samman listor över familjer som inte har någon latin så vi kan konstruera latriner hos dem. Denna gången LOVADE de att ha dem klara nästa vecka. Inshallah. Ja, just det.


Det är så mycket som vi har att göra innan detta året är slut. Chefen pressar oss att spendera hela budgeten så att han kan visa Geneve hur duktig han är och att östra Sudan kan spendera pengarna de får och alltså kan ges pengar i fortsättbningen. Jag undrar hur det kommer gå och hur realistiskt det är att tro att vi under de kommande 2 månaderna ska implementera hur mycket som helst (nytt borrhål, pipe network, bygga vattentankar, latriner och incinerators) när vattensektionen under året inte gjort NÅGOT ALLS. Jaja, tanken är i alla fall god och jag försöker dra mitt strå till stacken även om jag känner mig minst sagt lost för tillfället. Hade det inte varit för den där uppsatsen så hade man kanske kunnat spendera all tid med att arbeta med latrinprojektet - hade varit spännande! En annan gång kanske...

Inga kommentarer: